Zelený čaj na hubnutí – recenze a účinnost
Zelený čaj se v čínské tradiční medicíně používal již před naším letopočtem. Pro své antioxidační vlastnosti je stále považován za užitečný.
Pro milovníky zeleného čaje, kteří pijí několik šálků tohoto nápoje denně, máme dobrou zprávu. Zelený čaj může potenciálně snížit riziko vzniku určitých onemocnění. Neměli byste však spoléhat pouze na něj: pokud člověk obecně nedodržuje zdravý životní styl, kouří, zneužívá alkohol nebo odmítá fyzickou aktivitu, příznivé účinky zeleného čaje budou kompenzovány negativním vlivem jiných faktorů.
Zelený čaj neléčí rakovinu, kardiovaskulární onemocnění ani cukrovku. Pokud vám již byla diagnostikována jedna z těchto diagnóz, v žádném případě nenahrazujte svou primární léčbu zeleným čajem nebo doplňky ze zeleného čaje. Pamatujte, že katechiny v zeleném čaji mohou být toxické.
Navštivte lékaře
Naše články jsou psány s láskou k medicíně založené na důkazech. Odkazujeme na věrohodné zdroje a s připomínkami chodíme k lékařům s dobrou pověstí. Ale pamatujte: zodpovědnost za vaše zdraví leží na vás a vašem lékaři. Nepíšeme recepty, dáváme doporučení. Spolehněte se na náš úhel pohledu nebo ne – rozhodnete se vy.
Jak se vyrábí zelený čaj?
Čajové nápoje se z rostliny Camellia sinensis připravují již téměř 5 tisíc let. Všechny druhy čaje – černý, zelený a oolong – jsou deriváty stejné rostliny. Jediný rozdíl je v technologii přípravy listů k použití. K výrobě zeleného čaje se vaří v páře, praží a suší.
Blahodárné účinky zeleného čaje. Literární revue – Národní lékařská knihovna
Napařování pomáhá předcházet fermentaci. Enzymy zodpovědné za rozklad barevných pigmentů v listech jsou zničeny, díky čemuž si čaj zachová svou zelenou barvu při následném smotávání a sušení. Tento postupný proces navíc eliminuje oxidaci zelených listových polyfenolů. Polyfenoly v zeleném čaji mohou tvořit až 30 % sušiny. Zelený čaj obsahuje také kofein – asi 28 mg ve velkém šálku.
Zelený čaj – Národní centrum doplňkové a alternativní medicíny
Právě tyto látky v zeleném čaji činí tak prospěšným, protože mají antioxidační vlastnosti.
CO POSLOUCHAT
Tento “Priem” je podcast o zdraví
Říkáme, jak to nebolí a jak se s tím správně zachází. Novinky – každou druhou středu

Užitečné vlastnosti zeleného čaje
Antioxidační vlastnosti. Antioxidanty jsou látky, které chrání buňky před škodlivými účinky reaktivních forem kyslíku nebo oxidačním stresem. Předpokládá se, že oxidační stres je jednou z příčin mnoha onemocnění, včetně kardiovaskulárních, rakovinných, neurodegenerativních a dalších. V důsledku oxidačního stresu dochází k poškození buněk a jejich smrti. Antioxidanty tomuto procesu zabraňují a snižují riziko vzniku onemocnění.
Mezi antioxidanty patří také polyfenoly, včetně katechinů, na které je zelený čaj bohatý. Je známo, že katechiny zeleného čaje zvyšují antioxidační aktivitu krevní plazmy.
I když existují i jiná vysvětlení ochranných vlastností katechinů zeleného čaje. V nedávné studii švýcarští vědci zjistili, že působí nejen jako antioxidanty, ale také jako prooxidanty, to znamená, že způsobují oxidační stres a nutí tělo se před ním chránit.
Příznivé vlastnosti katechinů zeleného čaje – National Library of Medicine
Ale studie ukazující výhody zeleného čaje nezaručují, že pitím několika šálků zeleného čaje denně zabráníte nebo vyléčíte vážné nemoci.
Onkologické onemocnění. Vědci opakovaně testovali předpoklad, že zelený čaj může snížit riziko rakoviny. Přehled, který zahrnoval 142 studií zahrnujících více než 1,1 milionu lidí, zjistil velmi široké rozdíly ve výsledcích. Podle některých studií pravidelná konzumace zeleného čaje snižovala riziko vzniku rakoviny, jiné studie tento efekt nepotvrdily.
Zelený čaj pro prevenci rakoviny – Cochrane review
Řada studií prokázala zvýšené riziko vzniku určitých typů rakoviny u pijáků zeleného čaje. Konkrétně bylo zjištěno, že suplementace extraktem ze zeleného čaje snižuje riziko rakoviny prostaty, ale zvyšuje riziko gynekologické rakoviny. A například u nemelanomové rakoviny kůže nebyl žádný rozdíl ve výskytu při použití zeleného čaje.
Nejčastěji píší o ochranných vlastnostech zeleného čaje proti rakovině tlustého střeva a konečníku. Výzkum na toto téma ale také ukazuje rozporuplné výsledky.
Existují důkazy, že čím více zeleného čaje člověk pije, tím menší je riziko, že onemocní. A 10letá prospektivní studie – ve které výzkumníci sledovali zdraví účastníků v reálném čase – zjistila, že u lidí, kteří pili 10 malých šálků (120 ml) zeleného čaje denně, se vyvinula rakovina tlustého střeva a konečníku o 7,3 let později u žen a 3,2 let u mužů, než je průměr. . Jiná studie ukázala, že pití 10 šálků zeleného čaje denně s přidáním tablety extraktu ze zeleného čaje snížilo riziko recidivy nezhoubných nádorů tlustého střeva a konečníku po operaci k jejich odstranění o více než 50 %.
Existují ale vědecké studie, které nezjistily snížení rizika kolorektálního karcinomu při pití zeleného čaje. Tyto výsledky byly získány analýzou dvou prospektivních studií, jejichž účastníky byli obyvatelé prefektury Miyagi v severním Japonsku, kde je spotřeba zeleného čaje tradičně velmi vysoká. První studie začala v roce 1984 a zahrnovala 26 311 lidí. Druhá začala v roce 1990 a zahrnovala 39 604 lidí. Účastníci vyplnili dotazníky, včetně toho, jak často pijí zelený čaj.
Během období sledování sedmi až devíti let bylo identifikováno 305 případů rakoviny tlustého střeva a 211 případů rakoviny konečníku. Vědci vyhodnotili riziko rakoviny tlustého střeva a konečníku podle spotřeby zeleného čaje s přihlédnutím k dalším faktorům, které by také mohly ovlivnit vznik tohoto typu rakoviny. Ukázalo se, že mezi konzumací zeleného čaje a rizikem kolorektálního karcinomu neexistuje žádná souvislost.